zaterdag 13 maart 2010

Week 1 | Verkenning & behoefte analyse

De stage startte met uitgebreide rondleiding op het bedrijf en een kennismaking met de collega's. Al waren ik en Joachim niet de enige nieuwe gezichten die aan de eerste werkdag begonnen bij DigiPoint. Ook voor stagiair Koen, een student van de Howest en Cindy, de nieuwe secretaresse was het op maandag de eerste werkdag. Verder kwamen we ook te weten dat er op het bedrijf een ex-ims student werkt. Na een korte introductie over het stageproject konden ik en Joachim starten met het verkennen van de software paketten op onze computer en het intranet van DigiPoint. Alvorens we konden starten aan de uitwerking van het project moest de nodige documentatie worden doorgenomen zoals 'naming/programming conventons' en 'database and sql conventions'.

Na alle documentatie gelezen te hebben konden we op dinsdag van start gaan. Mits we niet wisten hoe DigiPoint zijn analyses maakt hebben we hiervoor hulp gevraagd aan Koen, onze stagebegeleider. Tijdens een korte vergadering heeft Stijn, de business analist, het verloop van analyses binnen DigiPoint uitgelegd. Na deze vergadering werd de werkwijze ons geheel duidelijk en wisten we hoe we de analyse zouden gaan aanpakken.

Vanwege dat we de analyse zelf uitvoeren hebben we geen uitgebreide project omschrijving gekregen. Al kwamen we wel te weten welk business proces we zullen gaan automatiseren. Het project betreft de automatisatie van het order reception proces, voor meer duidelijkheid te krijgen over hoe dit verloopt kregen we een BPM chart. Mits ik nog nooit gewerkt heb met de BPMN diagrammen, heb ik hiervoor ook nog het nodige opzoek werk moeten doen op internet. Joachim die tijdens de lessen CRM wel BPMN diagrammen heeft gezien kon me hierin bijstaan, waardoor ik al snel BPMN diagrammen kon begrijpen.

Naast de verkenning van de conventies en BPMN heb ik ook al wat opzoek en lees werk gedaan om wat meer te weten te komen over AgilePoint en SharePoint, mits deze technologieën zullen worden ingezet in ons project.

Alvorens we konden starten aan de behoefte analyse moesten er enkele interviews gedaan worden met de actoren die aan bod komen in het order reception proces. Zo hebben we reeds Nathalie, de Sales Assistant geïnterviewd. Mits de mensen van Sales nogal de eigenschap hebben om een drukke agenda te hebben zullen de andere interviews met de Nadia, Delivery Manager en Muriel de Sales Executive begin volgende week plaatsvinden. Al hebben we al wel een groot deel van de behoeften kunnen oplijsten omdat de Sales Assistant het meeste betrokken is bij het proces dat we zullen automatiseren.

Week in 3 woorden

  • Openheid

  • Gezellig

  • Onervaren


Logboek
Excel-sheet | Stage week 1

Geen opmerkingen:

Een reactie posten